26 сакавіка 2021 г. адбылося адкрыццё Міжнароднага мастацкага праекта “Чарнобыль. Эфект спячага”, падрыхтаванага Нацыянальным цэнтрам сучасных мастацтваў сумесна з Беларускім дзяржаўным архівам кінафотафонадакументаў
26 сакавіка 2021 г. адбылося адкрыццё Міжнароднага мастацкага праекта “Чарнобыль. Эфект спячага”, падрыхтаванага Нацыянальным цэнтрам сучасных мастацтваў сумесна з Беларускім дзяржаўным архівам кінафотафонадакументаў. Адкрыццё выставачнага праекта было прымеркавана да знамянальнай даты для ўсёй архіўнай галіны-80-годдзя Беларускага дзяржаўнага архіва кінафотафонадакументаў, які быў створаны 29 сакавіка 1941 г.
Аўтарам ідэі і куратарам праекта з’яўляецца вядучы навуковы супрацоўнік Нацыянальнага цэнтра сучаснага мастацтва Д. Даніловіч.
Беларускім дзяржаўным архівам кінафотафонадакументаў для выставы было прадастаўлена 118 адзінак захоўвання фотадакументаў, 1 адзінка захоўвання фонадакументаў і 1 адзінка захоўвання кінадакументаў. Калекцыя архіўных дакументаў, прадстаўленых на выставе, з’яўляецца унікальным сведчаннем трагічных падзей 35-гадовай даўнасці і іх наступстваў. Эвакуацыя людзей з заражаных месцаў, пахаванне вёсак, медыцынская рэабілітацыя пацярпелых, жыццё на забруджанай радыёнуклідамі тэрыторыі добра праілюстраваны на архіўных фотаздымках і кінахроніцы.
Архіўныя фотадакументы, якія складаюць аснову выставы, дапаўняюцца інсталяцыямі і аўтарскімі фотаздымкамі Галерэі візуальных мастацтваў NOVA (фотаздымкі А. Клешчука «Радаўніца. Чарнобыльская зона”) і Народнага фотаклуба ” Мінск “(фатаграфіі Яўгена Казюлі з цыкла”Забароненая зона Палесся”). Гукавое афармленне, выкарыстанае ў праекце было прадстаўлена Д. Ладэсам. Суправаджальная праграма праекта ажыццяўляецца пры падтрымцы РУП “Нацыянальная кінастудыя “Беларусьфільм”.
Арт-праект “Чарнобыль. Эфект спячага” даследуе, як змяніліся ўспаміны з цягам часу, які інструментарый выкарыстоўваюць сучасныя мастакі, каб расказаць пра аварыю і яе наступствы, на аснове якіх тэкстаў, малюнкаў, сюжэтаў яны будуюць свой аповяд і аналіз. Аўтары праекта па-рознаму ўзаемадзейнічаюць з архіўнымі дакументамі, запазычваючы дакументальныя сведчанні мінулага, выкарыстоўваючы ўласныя матэрыялы.
На адкрыцці праекта прысутнічалі намеснік дырэктара Дэпартамента па архівах і справаводстве Міністэрства юстыцыі Рэспублікі Беларусь А. Я. Цвяткоў, дырэктар установы “Беларускі дзяржаўны архіў кінафотафонадакументаў” А. М. Ганчар, дырэктар дзяржаўнай установы “Беларускі навукова-даследчы цэнтр электроннай дакументацыі” Ю. Э. Празаровіч, намеснік начальніка аддзела арганізацыйнай работы, інфармацыі і выкарыстання дакументаў Дэпартамента па архівах і справаводстве Міністэрства юстыцыі Рэспублікі Беларусь М. М. Скамарошчанка.
Выстава знаходзіцца ў будынку Нацыянальнага цэнтра сучасных мастацтваў па адрасе г. Мінск, вул. Някрасава, 3 і будзе працаваць з 26 сакавіка па 2 мая 2021 г.
Фотадакументы з фондаў установы “Беларускі дзяржаўны архіў кінафотафонадакументаў” у экспазіцыі Міжнароднага мастацкага праекта “Чарнобыль. Эфект спячага”.
Фотадакументы з фондаў установы “Беларускі дзяржаўны архіў кінафотафонадакументаў” у экспазіцыі Міжнароднага мастацкага праекта “Чарнобыль. Эфект спячага”.
Мастацкае афармленне адной з выставачных залаў Міжнароднага мастацкага праекта “Чарнобыль. Эфект спячага”.
Намеснік дырэктара Дэпартамента па архівах і справаводству Міністэрства юстыцыі Рэспублікі Беларусь Цвяткоў Аляксей Яўгенавіч падчас адкрыцця міжнароднага мастацкага праекта “Чарнобыль. Эфект спячага”.
Фотадакументы з фондаў установы “Беларускі дзяржаўны архіў кінафотафонадакументаў” у экспазіцыі Міжнароднага мастацкага праекта “Чарнобыль. Эфект спячага”.
Дырэктар установы “Беларускі дзяржаўны архіў кінафотафонадакументаў” Ганчар Андрэй Мікалаевіч падчас вымаўлення прывітальнай прамовы на адкрыцці Міжнароднага мастацкага праекта “Чарнобыль. Эфект спячага”. У цэнтры – намеснік дырэктара Нацыянальнага Цэнтра Сучасных Мастацтваў Іназемцава Алеся Аляксандраўна.